Wim Hof Methode

Wim Hof Methode

graduele blootstelling aan koude, ademhaling en commitment

Een van de pijlers van de Wim Hof methode is ademhaling en koude

Wat is de Wim Hof Methode?

Blootstelling aan kou

Het meest bekende van deze methode is misschien wel de kou training. Een ijsbad of andere vormen van geleidelijke blootstelling aan kou zoals koud douchen is een vast onderdeel van de Wim Hof Methode. Blootstelling aan kou kan verschillende gezondheidsvoordelen hebben die al langer bekend zijn in andere culturen. Denk aan het opbouwen van bruin vet, gewichtsverlies, verminderen van laag graduele ontstekingen, een beter immuunsysteem en een toename van endorfines.

Ademhaling

De tweede pijler bestaat uit specifieke ademhalingsoefeningen. Adem halen doet je lichaam automatisch. De meeste mensen zijn zich onvoldoende bewust van deze kracht van bewuste ademhaling.

De ademtechniek die Wim Hof heeft ontwikkeld helpt bij het vergroten van het zuurstofniveau in je bloed wat resulteert in verlaging van het stress niveau, meer fysieke en mentale energie en een beter functionerend immuunsysteem.

Commitment

De derde pijler vormt de basis voor de eerste twee: commitment. Voor zowel de koude training als de ademhaling heb je geduld en doorzettingsvermogen nodig. Met focus en vastberadenheid ben je klaar om de volledige potentie van je body en mind te ontdekken. Voor maximaal effect dien je de oefeningen op regelmatige basis te herhalen. Doordat je direct effect voelt is het gemakkelijker door te zetten om ook de lange termijn voordelen te maximaliseren.

Blootstelling aan koude d.m.v. het ijsbad
Wim Hof methode - ademhaling en blootstelling aan koude
Wim Hof - Commitment

Wordt sterker, gelukkiger en gezonder op meerdere vlakken

In 2011 heeft de Radboud Universiteit van Utrecht aangetoond dat het vrijwillig en bewust sturen van het autonome zenuwsysteem mogelijk is. Iets dat tot dusver als onmogelijk geacht werd in de medische wetenschap.

Dankzij de Wim Hof Methode kunnen veelvoorkomende klachten verlicht of zelfs verholpen worden. Sinds 2012 zijn er wereldwijd miljoenen mensen die de Wim Hof Methode gebruiken in hun dagelijks leven en genieten van de vele voordelen.

Deze combinatie van factoren hebben een grote invloed op je fysieke en mentale gezondheid, je energie en je humeur.

 

  • Verbeterd immuunsysteem
  • Verbeterde stofwisseling
  • Regulering van stresshormonen
  • Verbeterde slaap
  • Lagere bloeddruk
  • Aanmaak van endorfines

 

Is de Wim Hof Methode geschikt voor jou?

Iedereen kan profiteren van de voordelen, maar ieder lichaam is anders en reageert anders op verschillende vormen van behandelingen. Als je serieuze of specifieke medische aandoeningen hebt consulteer een medisch specialist alvorens te starten en overweeg een workshop of cursus.

WHM heeft bijgedragen aan het zetten van 21 Guinness World Records, waaronder 66 meter onder ijs zwemmen en een halve marathon lopen in een korte broek boven de poolcirkel, op blote voeten, en gaf Wim Hof de bijnaam “The Ice Man”.

Maar het is niet alleen voor mensen die op blote voeten in de sneeuw willen lopen. Dat is een heel extreem voorbeeld. In de praktijk zijn er duizenden mensen die hebben aangegeven baat te hebben bij het volgen van de Wim Hof Methode bij veelvoorkomende klachten zoals:

  • Astma
  • Auto immuun ziekte
  • Artritis
  • Burnout
  • Concentratieproblemen
  • COPD
  • Depressie
  • Energietekort
  • Fibromyalgie
  • Koud hebben
  • Migraine
  • Multiple Sclerose MS
  • Overgewicht
  • Spierpijn na training
  • Stress

Volg de Wim Hof Training Workshop bij de Beweeganalist

Leer de Wim Hof Methode veilig en verantwoord toe te passen onder professionele, persoonlijke begeleiding van gecertificeerde Level 1 instructeur Martijn van der Windt. Regelmatig organiseert de Beweeganalist workshops over de ademhalingstechniek en wordt er afgesloten met een écht ijsbad!

Ervaar tijdens de cursus direct de fysieke en mentale effecten in een veilige en vertrouwde omgeving, om naar huis te gaan met de kennis om in het vervolg zelf periodiek de Wim Hof Methode succesvol te beoefenen.